Etusivu
Kuva: Tommi Natri

Animaatio syntyy sadoista kuvista

Mari Vehmanen
12.5.2023 Nuoruus

Oliver Salminen, 17, on tehnyt animaation, joka kertoo puhetta tukevista menetelmistä. Hän toivoo työnsä lisäävän tietoa kehityksellisestä kielihäiriöstä.

Oliver Salminen on urakoinut kuluneena keväänä kokoon valtavan projektin. Osana tieto- ja viestintätekniikan opintojaan Kiipulan ammattiopistossa hän on toteuttanut animaation, jonka aiheena ovat puhetta tukevat ja korvaavat menetelmät.

Kaikki sai alkunsa 17-vuotiaan Oliverin piirustusharrastuksesta.

”Olen aina tykännyt piirtää paljon. Kotona olen tehnyt esimerkiksi sarjakuvia”, hän sanoo.

Oliverin opettaja Taina Piispa kertoo, että ajatus animaatioiden tekemisestä alkoi jalostua opintoihin kuuluvan digitaalisen median mallinnus ja tulostus -kurssin aikana. Ensimmäisten Oliverin tekemien animaatioiden teemoina olivat esimerkiksi kissat ja droidit.

”Sitten mieleeni tuli ottaa yhteyttä Aivoliittoon ja kysyä, kiinnostaisiko yhteistyö animaatiota osaavan opiskelijan kanssa. Sini Tainio Aivoliitosta sitten laati käsikirjoituksen”, Taina Piispa kertoo.

Nyt valmistunut animaatio näyttää konkreettisesti, millä tavalla viittomia ja kuvakommunikaatiota voi käyttää apuna arjessa. Hahmoina on lapsia ja aikuisia. Eräs kohtaus kertoo, miten yhteisessä autoleikissä on mahdollista hyödyntää kuvataulua.

”Seuraavaksi ollaan eteisessä ja puetaan. Siinä aikuinen antaa ohjeita lapselle viittomalla. Sitten viitotaan pihaleikeissä”, Oliver sanoo.

Haastavat kädet

Tätä haastattelua tehtäessä animaation työstäminen valmiiksi oli vielä kesken. Oliver oli työskennellyt projektin parissa neljä kuukautta ja piirtänyt ainakin 400 kuvaa.

”Jos joutuu aloittamaan ihan alusta, yhden kuvan piirtämiseen menee helposti pari tuntia. Pitää miettiä tarkasti, mihin kohtaan tulee mitäkin. Osa kuvista valmistuu sitten nopeammin, kun voi käyttää jo tehtyjä kuvia pohjina”, Oliver selostaa.

Taina Piispa kehuu Oliverin taitojen karttuneen kovasti projektin kuluessa.

”Hän on myös tosi taitava hyödyntämään valmiita kuvia ja miettimään, miten samaa kuvaa pystyy käyttämään animaation useassa kohdassa.”

Oliverin mukaan vaikeimpia piirrettäviä ovat olleet erilaiset tarkat yksityiskohdat kuten eteiskohtauksen kengät ja takit.

”Ja ihmisen kädet on tosi vaikea piirtää oikein. Viittomien näyttämiseen on tarvittu paljon kuvia käsistä”, hän mainitsee.

Apuna ihmiskehon mittasuhteiden hahmottamisessa ovat toimineet esimerkiksi valokuvat. Animaatiossa on myös otettu huomioon monikulttuurisuus, sillä mukana on etnisesti monenlaisia hahmoja.

Projektin kuluessa Oliver sanoo oppineensa ennen kaikkea uusien ohjelmistojen käyttöä. Tärkeimpinä työkaluina ovat olleet DaVinci Resolve -videoeditointiohjelma ja Inkscape-vektorigrafiikkaohjelma.

”Äänenkäsittelyä en hirveästi tehnyt. Siinä auttoivat opettajat”, Oliver kertoo.

Animaatiota työstäessään hän sanoo oppineensa paljon uutta myös sen varsinaisesta aiheesta eli puhetta tukevista ja korvaavista menetelmistä. Vaikka Oliverilla itsellään on kehityksellinen kielihäiriö, hän ei ole käyttänyt koskaan viittomia.

Oppia YouTubesta

Parhaalta hetkeltä animaatioiden tekemisessä tuntuu Oliverin mukaan valmiin lopputuloksen näkeminen: itse piirretyt kuvat heräävät eloon ja alkavat liikkua.

Uuden animaationsa katsojiksi Oliver toivoo erityisesti lasten kanssa työskenteleviä ammattilaisia, jotka tarvitsevat työssään tietoa kehityksellisestä kielihäiriöstä.

”Opettajat ainakin voivat hyötyä tästä. Ja ehkä perheiden aikuisetkin saavat uutta tietoa.”

Jättiurakkansa valmistuttua Oliver suunnittelee pitävänsä hieman taukoa animaatioiden piirtämisestä. Myöhemmin hän saattaa silti hyvinkin palata niiden pariin.

Opinnot Kiipulan ammattiopiston Tampereen-toimipaikassa jatkuvat vielä, ja niiden päättyessä Oliver valmistuu it-tukihenkilöksi. Hän kulkee oppilaitokseen joka päivä julkisessa liikenteessä kotoa Suodenniemeltä. Piirtämisen lisäksi harrastuksiin vapaa-ajalla kuuluvat esimerkiksi koiralenkit.

Kaikille animaatioiden tekemisestä kiinnostuneille Oliver lähettää terveisiä, että kannattaa lähteä vain ennakkoluulottomasti kokeilemaan. Hänen käyttämistään Inkscape- ja DaVinci Resolve -ohjelmistoista on saatavilla ilmaisversiot, jotka riittävät jopa ammattilaistason vaatimuksiin.

”YouTubessa on paljon videoita ohjelmistojen käytöstä. Minäkin katsoin niitä paljon. Tosin englannin osaamisesta on hyötyä, sillä opasvideot ovat yleensä englanniksi.”

Myös Oliverin opettaja Taina Piispa tsemppaa animaatiokokeiluihin:

”Tarvitaan rohkeutta ja malttia. Niillä pääsee pitkälle.”

Tutustu animaatioon.

Juttua muokattu 2.6.2023. Lisätty linkki animaatioon.